Тренінг розвитку комунікативного потенціалу в контексті забезпечення психологічного здоров’я та благополуччя освітнього персоналу в умовах війни

Ключові слова: тренінг, комунікативний потенціал, психологічне здоров’я, благополуччя, освітній персонал, війна

Анотація

Вступ. В умовах повномасштабного російського вторгнення на територію України особливого значення набувають питання збереження психологічного здоров’я персоналу організацій різного типу. Впровадження нових форм та методів роботи у закладах загальної середньої освіти  вимагає розвитку відповідних компетенцій педагогічних працівників, серед яких значне місце посідає комунікативна компетентність. Отже, аналіз комунікативного потенціалу як чинника забезпечення психологічного здоров’я освітнього персоналу та розробка відповідних технологій в сучасних умовах є достатньо актуальним питанням.

Мета: розробити тренінгову програму з розвитку комунікативного потенціалу в контексті забезпечення психологічного здоров’я та благополуччя освітнього персоналу в умовах війни.

Методи. Для проведення дослідження використовувались методи психоедукації та  організаційно-спрямовуючі й змістовно-смислові інтерактивні техніки, які базуються на використанні технологічного підходу до розробки та впровадження організаційно-психологічних технологій (Карамушка, 2022).

Результати. Розроблено тренінгову програму «Тренінг розвитку комунікативного потенціалу в контексті забезпечення психологічного здоров’я та благополуччя освітнього персоналу в умовах війни». У структуру тренінгу входять чотири тренінгові сесії: 1) «Сутність комунікативного потенціалу освітнього персоналу»; 2) «Складові комунікативного потенціалу освітнього персоналу»; 3) «Комунікативний потенціал та його роль у забезпеченні психологічного здоров’я й благополуччя освітнього персоналу в умовах війни»; 4) «Чинники та умови розвитку комунікативного потенціалу в контексті забезпечення психологічного здоров’я освітнього персоналу в умовах війни». Кожна тренінгова сесія включає інформаційно-смисловий, діагностичний та корекційно-розвивальний компоненти.

Висновки. Розроблений тренінг розвитку комунікативного потенціалу в контексті забезпечення психологічного здоров’я та благополуччя освітнього персоналу в умовах війни призначений для сприяння: а) засвоєнню освітнім персоналом знань про зміст та структуру комунікативного потенціалу та його роль у забезпеченні психологічного здоров’я й благополуччя освітнього персоналу в умовах війни; б) оволодінню освітнім персоналом методами діагностики комунікативного потенціалу та чинників його розвитку в контексті забезпечення психологічного здоров’я й благополуччя в умовах війни; в) формуванню умінь та навичок, необхідних для розвитку комунікативного потенціалу в освітнього персоналу для забезпечення психологічного здоров’я та благополуччя в умовах війни.

Посилання

1. Арефнія, С. (2024). Психологічні засоби підтримки та підвищення рівня адаптації жінок-біженок за кордоном на прикладі експериментальної групи. Організаційна психологія. Економічна психологія, 31(1), 62–74.
2. Бондарчук, О.І., & Пінчук, Н.І. (2023). Психологічне здоров’я особистості: сутність, індикатори, умови підтримки та відновлення під час війни і в повоєнний час. Вісник післядипломної освіти. Серія «Соціальні та поведінкові науки», 25(54), 28-43.
3. Боровець, О.В. (2016). Формування комунікативної компетентності майбутніх педагогів у процесі професійної підготовки. Інноватика у вихованні, 4, 82-89.
4. Дегтярьова, Т.В. (2013). Постановка проблеми психологічної безпеки освітнього середовища вищих навчальних закладів. Практична психологія XXI століття: проблеми та перспективи (с. 38-41). Центр планування кар’єри.
5. Дербеньова, А. Г., & Кунцевська, А. В. (2009). Адміністратору школи. Тренінги з розвитку комунікативності вчителів. Основа.
6. Єрмакова, З.І. (2012). Місце комунікативного потенціалу індивіда в розвитку моральних норм і відносин між людьми. Вісник Запорізького національного університету. Педагогічні науки, 2(18), 58-61.
7. Заіка, В.М., Гета, А. В., & Вишар, Є. В. (2021). Комунікативний потенціал майбутніх соціальних працівників. Науковий вісник ужгородського університету. Серія «Педагогіка. Соціальна робота», 1(48), 148-152. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.48.148-152
8. Зливков, В.Л., & Лукомська, С. О. (2018). Психологія спілкування педагога: інтегративний підхід. 2-е вид. П.П. Лисенко М.М.
9. Карамушка, Л. М. (2003). Психологія управління. Міленіум.
10. Карамушка, Л.М. (2022). Психологічні тренінги для підготовки менеджерів та персоналу освітніх організацій (реалізація технологічного підходу). Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України.
11. Карамушка, Л., Креденцер, О., Терещенко, К., Лагодзінська, В., Івкін, В., & Ковальчук, О. (2021). Психолого-організаційні детермінанти забезпечення психологічного здоров’я персоналу освітніх організацій в умовах соціальної напруженості. Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України.
12. Карамушка, Л., Креденцер, О., Терещенко, К., Лагодзінська, В., Івкін, В., & Ковальчук, О. (2022). Особливості психічного здоров’я персоналу освітніх та наукових організацій в умовах війни. Організаційна психологія. Економічна психологія, 1(25), 62–74.
13. Карамушка, Л. М., Креденцер, О. В., Терещенко, К. В., Лагодзінська, В. І., Івкін, В. М., & Ковальчук, О. С. (2023). Методики дослідження психічного здоров’я та благополуччя персоналу організацій. Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України. https://lib.iitta.gov.ua/733813/1/Karamushka_praktykum.pdf
14. Карамушка, Л.М., & Шевченко, А.М. (2019). Вплив освітнього середовища на забезпечення психологічного здоров’я менеджерів та педагогічних працівників освітніх організацій. КНЗ КОР «КОІПОПК».
15. Кондратюк, І. Б. (2017). Актуалізація психологічного дисбалансу у комунікативній ситуації: теоретичний аспект. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Філологічні науки, 2(86), 83-88.
16. Максимова, О. О. (2016). Комунікативна компетентність вчителя початкової школи. Молодь і ринок, 5(136), 59–63.
17. Нова українська школа: Концептуальні засади реформування середньої школи. (2016). https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
18. Розов, В. І. (2015). Комунікативна підготовка співробітників правоохоронних органів. Центр учбової літератури.
19. Сергєєва, І. С. (2019). Конструктивне спілкування як засіб зниження стресу та збереження психічного здоров’я майбутніх педагогів. Сучасні психологічні тенденції підтримки та відновлення психічного здоров’я особистості: теорія та практика: матеріали Міжнародної міждисциплінарної науково-практичної конференції 13-14 грудня 2019 року. (с. 25-27). Українська інженерно-педагогічна академія.
20. Терещенко, К. (2022). Комунікативний самоконтроль як чинник забезпечення психологічного здоров’я освітнього персоналу. Організаційна психологія. Економічна психологія, 2(26), 115–120.
21. Ткалич, М. Г. (2015). Психологія гендерної взаємодії персоналу організацій. ЗНУ.
22. Харитинський, А. (2022). Психологічний зміст поняття суб’єктивного благополуччя особистості. Організаційна психологія. Економічна психологія, 3(27), 149-159. https://doi.org/10.31108/2.2022.3.27.15
23. Школіна, Н.В., Шаповал, І.І., Орлова, І.В., Кедик, І. О., & Станіславчук, М.А. (2020). Адаптація та валідизація україномовної версії шкали стресостійкості Коннора — Девідсона-10 (CD RISC-10): апробація у хворих на анкілозивний спондиліт. Український ревматологічний журнал, 2(80), 66-72. 10.32471/rheumatology.2707-6970.80.15236
24. Andersson, K., Sandgren, O., Rosqvist, I., Lyberg Åhlander, V., Hansson, K., & Sahlén, B. (2022). Enhancing teachers’ classroom communication skills – Measuring the effect of a continued professional development programme for mainstream school teachers. Child Language Teaching and Therapy, 38(2), 166-179. https://doi.org/10.1177/02656590211070997
25. Chuyko, H., Chaplak, Y. & Komisaryk, M. (2022). Peculiarities of manifestations of communicative tolerance of students in the conditions of quarantine insulation. Psychological journal, 8(3), 27-45. https://doi.org/10.31108/1.2022.8.3.3
26. Güleç, S., & Leylek, B. Ş. (2018). Communication skills of classroom teachers according to various variables. Universal Journal of Educational Research, 6(5), 857–862.
27. Lukat, J, Margraf, J., Lutz, R., VanderVeld, W. M., & Becker E S. (2016). Psychometric properties of the Positive Mental Health Scale (PMH-scale). BMC Psychology, 4(8). https://doi.org/10.1186/s40359-016-0111-x
28. Marynchenko, H., Biriuk, L., Korsikova, K., Polozova, O., & Vergolyas, M. (2022). Ways to Improve the Communicative Skills of Pedagogical Specialties Students in the Higher Educational Institutions. Journal of Higher Education Theory and Practice, 22(6), 24 – 34.
Опубліковано
2024-07-12
Як цитувати

##plugins.generic.recommendByAuthor.heading##