Тренінг розвитку продуктивних копінг-стратегій в контексті забезпечення психологічного здоров’я та благополуччя освітнього персоналу в умовах війни

Ключові слова: копінг-стратегії, продуктивні копінг-стратегії, психологічне здоров’я, суб’єктивне благополуччя, освітній персонал, тренінг, структура тренінгової програми; тренінгові сесії; інтерактивні техніки; технологічний підхід, війна

Анотація

Вступ. Важливою складовою протидії хронічному стресу, пов’язаному із загрозою безпеці та життю, з якою зустрілися населення та персонал організацій в умовах повномасштабного вторгнення рф в Україну, є пошук та використання особистісних ресурсів, одним із яких виступають копінг-стратегії.

Мета дослідження: розробити та апробувати тренінгову програму для психологічної підготовки освітнього персоналу до використання продуктивних копінг-стратегій в контексті забезпечення психологічного здоров’я та благополуччя в умовах війни.

Методи. Для проведення дослідження використовувались проблемно-пошукові методи навчання та  організаційно-спрямовуючі й змістовно-смислові інтерактивні техніки, які базуються на використанні технологічного підходу до розробки та впровадження організаційно-психологічних технологій (Карамушки Л.).

Результати:  У статті  представлено тренінгову програму «Тренінг розвитку копінг-стратегій в контексті забезпечення психологічного здоров’я та благополуччя освітнього персоналу в умовах війни». Розкрито мету, основні завдання, загальний дизайн тренінгу. Представлено зміст тренінгових сесій  («Стрес в умовах війни та його вияви в освітнього персоналу»; «Сутність та види копінг-стратегій як особистісний ресурс освітнього персоналу  під час війни»; «Роль копінг-стратегій у забезпеченні психологічного здоров’я та благополуччя освітнього персоналу в умовах війни»; «Організаційно-психологічні чинники та умови розвитку копінг-стратегій освітнього персоналу під час війни», які входять до структури тренінгової програми. Детально описано організаційно-спрямовуючі та змістовно-смислові інтерактивні техніки, які розкривають зміст тренінгових сесій.

Висновки. Апробація тренінгу в системі післядипломної педагогічної освіти показала доцільність його використання для підготовки освітнього персоналу для впровадження продуктивних копінг-стратегій   під час війни та використання ситуативного підходу.

Посилання

1. Гозак, С., Єлізарова, О., Станкевич, Т., Парац, А., Чорна, В., Товкун, Л., Лебединець, Н., & Бондар, О. (2023). Адаптивні копінг-стратегії українців під час війни. Психосоматична медицина та загальна практика (PMGP) 29, Грудень 2023. https://uk.e-medjournal.com/index.php/psp/article/view/463
2. Гординя, Н.Д. (2023). Смисложиттєві орієнтації та копінг-стратегії у професійній діяльності державних службовців в умовах війни. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія», 16, 66–72.
3. Дубчак, Г.М. (2016). Аналіз стратегій копінг-поведінки майбутніх фахівців соціономічних професій. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки, 1, Т. 2, 28–39.
4. Карамушка, Л.М. (2020). Вплив копінг-стратегій на структурні компоненти психологічного здоров’я персоналу освітніх організацій. Актуальні проблеми психології. Т. І. Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія, 57, 12-21.
5. Карамушка, Л. (2023а). Відмінності копінг-стратегій менеджерів та працівників організацій в умовах війни та їхній зв'язок з психічним здоров’ям. Київський журнал сучасної психології та психотерапії, 5(1). 24-32. https://mpp-journal.com/index.php/journal/article/view/33
6. Карамушка, Л.М. (Ред.) (2023b). Методики дослідження психічного здоров’я та благополуччя персоналу організацій. Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України.
7. Карамушка, Л.М. (2023 c). Психічне здоров’я персоналу організацій в умовах війни. Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України.
8. Карамушка, Л.М. (2022). Психологічні тренінги для підготовки менеджерів та персоналу освітніх організацій (реалізація технологічного підходу). Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України.
9. Карамушка Л. (2023d). Суб’єктивне благополуччя персоналу освітніх та наукових організацій в умовах війни: рівень вираженості та зв'язок з копінг-стратегіями. Організаційна психологія. Економічна психологія, 1(28), 17-25. https://doi.org/10.31108/2.2023.1.28.2
10. Карамушка, Л. М., & Клочко, А. О. (2020). Суб’єктивне благополуччя менеджерів освітніх організацій: зв’язок з інноваційними стилями управління. Актуальні проблеми психології. Т. І. Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія, 55, 16-23.
11. Карамушка, Л. М., & Снігур, Ю. С. (2020). Копінг-стратегії: сутність, підходи до класифікації, значення для психологічного здоров’я особистості та організації. Актуальні проблеми психології: Т. 1. Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія, 55, 23-30.
12. Кіреєва, З. О., & Турлаков, І. Д. (2024). Взаємозв’язок резильєнтності та копінг-стратегій осіб під час війни. Наукові перспективи, 2(44), 1322-1332.
13. Максименко, С. Д., Карамушка, Л. М., & Зайчикова, Т. В. (Ред.) (2006). Синдром «професійного вигорання» та професійна кар’єра працівників освітніх організацій: гендерні аспекти. Міленіум.
14. Мишко, Н.М., Тітова, Т.Є., Тесленко, М.М., & Юдіна, Н.О. (2022). Особливості копінг-стратегій у чоловіків і жінок під час воєнного стану. Психологія і особистість, 2 (22), 116-127.
15. Носенко, Д. В. (2013). Феномен «самоінвалідизації» у структурі форм прояву копінг-поведінки і його особистісні детермінанти. Актуальні проблеми психології. Т. 11: Психологія особистості. Психологічна допомога особистості, 7 (1), 459–472.
16. Родіна, Н. В. (2012). Психологія копінг-поведінки: системне моделювання. [Дис. д-ра психол. наук, Київ. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка].
17. Храбан, Т.Є. (2022). Преференція використання копінг-стратегій цивільним населенням України у перші п’ятнадцять днів з початку воєнного конфлікту 2022 року. Insight: the psychological dimensions of society, 7, 59–74.
18. Шапиро, Д. (1997). Конфликт и общение: Путеводитель по лабиринту регулирования конфликтов: пер. с англ. Вид-во ARC.
19. Ярош, Н. С. (2018). Саногенне мислення як чинник стрес-долаючої поведінки особистості. [Дис. канд. психол. наук, Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України].
20. Compas, B. (1998). An agenda for coping research and theory: basic and applied developmental issues. International Journal of Behavioral Development, 22 (2), 231–237.
21. Compas, B. E., Connor, J., Osowiecki, D., & Welch, A. (1997). Effortful and involuntary responses to stress: Implications for coping with chronic stress. In.: Coping with chronic stress. B. J. Gottleib (Ed). (pp.105-130). Springer.
22. Cramer, P. (1998). Coping and defensive mechanisms: What's the difference? Journal of Personality, 66, 919–946.
23. Endler, N.S., & Parker, J.D. (1994). Assessment of multidimensional coping: Task, emotion and avoidance strategies. Psychological Assessment, 3, 50-60.
24. Hobfoll, S. E.(1996) Social Support: Will you be there when I need you? In: A lifetime of relationships. N. Vanzetti and S. Duck (Eds.). (pp. 12-22). Springer.
25. Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. Springer.
26. Peterson, C., & Seligman, M. E. P. (2004). Character Strengths and Virtues: A Handbook and Classification. Springer.
27. Pontin, P., Schwannauer, M., Tai, S., & Kinderman, M. (2013). A UK validation of a general measure of subjective well-being: the modified BBC subjective well-being scale (BBC-SWB). Health and Quality of Life Outcomes,11, 150. doi: 10.1186/1477-7525-11-150.
Опубліковано
2024-04-03
Як цитувати

##plugins.generic.recommendByAuthor.heading##

1 2 > >>