Толерантність до невизначеності як детермінанта забезпечення психологічного здоров’я освітнього персоналу в умовах соціальної напруженості

Ключові слова: толерантність до невизначеності, показники толерантності до невизначеності, психологічне здоров’я, компоненти психологічного здоров’я, детермінанта психологічного здоров’я, освітній персонал

Анотація

Вступ. В ситуації соціальної нестабільності актуалізується значущість толерантності до невизначеності, що стосується представників різних соціальних та професійних груп. В умовах пандемії COVID-19 особливу увагу привертає толерантність до невизначеності освітнього персоналу як ймовірна детермінанта його психологічного здоров’я.

Мета: дослідити толерантність до невизначеності як детермінанту забезпечення психологічного здоров’я освітнього персоналу в умовах соціальної напруженості.

Методи: «Опитувальник толерантності до невизначеності» Д. Маклейна (адаптація Є.М. Осіна), «Шкала ставлення до психологічного здоров’я» Т. Галкіної, Н. Артемцевої, «Шкала позитивного психічного здоров’я» J. Lukat et al., «Опитувальник для вимірювання локус контролю здоров’я».

Результати. Встановлено, що найбільш вираженими складовими толерантності до невизначеності є ставлення до новизни та надання переваги невизначеності. Виявлено, що показники толерантності до невизначеності впливають на більшість компонентів психологічного здоров’я освітнього персоналу.

Висновки. Толерантність до невизначеності слід розглядати як детермінанту психологічного здоров’я персоналу освітніх організацій.

Посилання

1. Bryukhovetska, O. V. (2015). Psykhologichni osoblyvosti tolerantnosti do nevyznachenosti v upravlinskii dialnosti yak odniyeyi zi skladovykh profesiinoi tolerantnosti kerivnykiv zagalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv [Psychological features of tolerance of uncertainty in management as a component of secondary school principals' professional tolerance]. Problemy suchasnoi psykhologii, 27, 70-81. [in Ukrainian]
2. Galkina, T. V., & Artemtseva, N. G. (2018). Vzaimosvyaz mezhdu otnosheniem k psikhologicheskomu zdorovyu i samootsenkoi lichnosti [The relationship between attitudes toward psychological health and self-esteem]. Psikhologia cheloveka kak subekta poznania, obschenia i deyatelnosti. Institut psikhologii RAN. [in Russian]
3. Grinberg, Dzh. (2002). Upravlenie stressom [Stress management]. Piter. [in Russian]
4. Gusyev, A. I. (2007). Do problemy formuvannya ta rozvytku tolerantnosti do nevyznachenosti [The problem of formation and development of tolerance of uncertainty revisited]. Naukovyi chasopys Natsionalnogo pedagogichnogo universytetu imeni M. P. Dragomanova, 17(41), 101-113. [in Ukrainian]
5. Kornilova, T. V., & Smirnov, S. D. (2012). Tolerantnost k neopredelennosti i kreativnost u prepodavatelei i studentov [Tolerance of uncertainty and creativity of teachers and students]. Voprosy psikhologii, 2, 1-10. [in Russian]
6. Leontev, D. A., Osin, E. N., & Lukovitskaya, E. G. (2016). Diagnostika tolerantnosti k neopredelennosti: Skaly D Makleina [Diagnosis of tolerance of uncertainty: D. Mclain Scales]. Smysl. [in Russian]
7. Mykolaichuk, M. I., & Troyanovska, K. B. (2019). Zdatnist do toleruvannya nevyznachenosti yak chynnyk psykhologichnogo blagopoluchchya u podruzhnikh stosunkakh [Ability to tolerate uncertainty as a psychological well-being factor in marital relations]. Naukovyi visnyk Khersonskogo derzhavnogo universytetu, 2, 128-134. https://doi.org/10.32999/ksu2312-3206/2019-2-18 [in Ukrainian]
8. Myloslavska, O. V., Gulyayeva, O. V., & Sapyan, Ye. O. (2020). Osoblyvosti tolerantnosti do nevyznachenosti pratsyuyuchykh studentiv [Features of tolerance of uncertainty among working students]. Visnyk Kharkivskogo natsionalnogo universytetu imeni V. N. Karazina. Seria «Psykhologia», 69. 16-22. https://doi.org/10.26565/2225-7756-2020-69-02 [in Ukrainian]
9. Pavlenko, G. V. (2019). Tolerantnist do nevyznachenosti yak resurs psykhologichnogo blagopoluchchya studentiv [Tolerance of uncertainty as a source of students' psychological well-being]. Aktualni problemy psykhologii, 7(47). 208-219. [in Ukrainian]
10. Semichenko, V. & Artyushyna, K. (2019). Problema nevyznachenosti u teorii ta praktytsi vyschoi shkoly [The problem of uncertainty in the theory and practice of higher education]. Visnyk Natsionalnogo aviatsiinogo universytetu, Seria: Pedagogika. Psykhologia, 2(15), 141-152. https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/41847 [in Ukrainian]
11. Tomarzhevska I. V. (2018). Fenomen «tolerantnist do nevyznachenosti» i iogo psykhologichnyi analiz [The phenomenon of tolerance of uncertainty and its psychological analysis]. Psykhologichnyi zhurnal, 1. http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/152564 [in Ukrainian]
12. Khilko S.O. (2018). Psykhologichni umovy formuvannya tolerantnosti do nevyznachenosti u maibutnikh psykhologiv [Psychological conditions for the formation of tolerance of uncertainty in future psychologists]. Dys. kand. psykhol. nauk. Kyiv. [in Ukrainian]
13. Budner, S. (1962). Intolerance of Ambiguity as a Personality Variable. Journal of Personality, 30, 29–50. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1962.tb02303.x
14. Carleton, R. N. (2012). The intolerance of uncertainty construct in the context of anxiety disorders: theoretical and practical perspectives. Expert Review of Neurotherapeutics, 8(12), 937-947. https://doi.org/10.1586/ern.12.82
15. Frenkel-Brunswik, E. (1949). Intolerance of ambiguity as an emotional and perceptual personality variable. Journal of Personality, 18. 108-143. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1949.tb01236.x
16. Iannello, P., Mottini, A., Tirelli, S., Riva, S., & Antonietti, A. (2017). Ambiguity and uncertainty tolerance, need for cognition, and their association with stress. A study among Italian practicing physicians. Medical Education Online, 1(22). https://doi.org/10.1080/10872981.2016.1270009
17. Lukat, J, Margraf, J., Lutz, R., VanderVeld, W. M., & Becker, E S. (2016). Psychometric properties of the Positive Mental Health Scale (PMH-scale). BMC Psychology, 4(8). https://doi.org/10.1186/s40359-016-0111-x
18. McLain D.L., Kefallonitis E., & Armani K. (2015). Ambiguity tolerance in organizations: definitional clarification and perspectives on future research. Frontiers in Psychology. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.00344
Опубліковано
2021-10-03
Як цитувати
Карамушка, Л., Терещенко, К., Креденцер, О., Івкін, В., Лагодзінська, В., & Ковальчук, О. (2021). Толерантність до невизначеності як детермінанта забезпечення психологічного здоров’я освітнього персоналу в умовах соціальної напруженості. ОРГАНІЗАЦІЙНА ПСИХОЛОГІЯ. ЕКОНОМІЧНА ПСИХОЛОГІЯ, (4(21), 30-38. Retrieved із http://orgpsy-journal.in.ua/index.php/opep/article/view/310

##plugins.generic.recommendByAuthor.heading##

1 2 > >>