Особливості внутрішніх психологічних детермінант самоефективності педагогічних працівників

  • Олексій Миколайович Мушегов Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, м. Київ
Ключові слова: психологічні детермінанти, зовнішні та внутрішні детермінанти, самоефективність, суб’єктивна комфортність, ставлення працівника до самого себе, мотивація, організаційний стрес, педагогічний працівник

Анотація

У статті наведено результати емпіричного дослідження особливостей внутрішніх психологічних детермінант самоефективності педагогічних працівників. Здійснено аналіз особливостей суб’єктивної комфортності педагогічних працівників як детермінанти їхньої самоефективності. Розкрито детермінантну роль для самоефективності ставлення педагогічного працівника до самого себе як суб’єкта професійної діяльності. Виокремлено мотиваційні особливості професійної діяльності педагогічних працівників. Встановлено особливості детермінантного впливу сприйнятливості організаційного стресу на самоефективність педагогічного працівника.

Посилання

1. Бондарчук О. І. Особливості організаційної культури освітніх організацій залежно від самоефективності керівників / О. І. Бондарчук // Актуальні проблеми психології : зб. наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України / [ред. кол. : С. Д. Максименко (гол. ред.) та ін.]. – Т. 1 : Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія / за ред. С. Д. Максименка, Л. М. Карамушки. – К. : Ін-т психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2014. – Вип. 41. – С. 13–19.
2. Бондарчук О. І. Організаційно-професійні особливості самоефективності керівників освітніх організацій / О. І. Бондарчук // Проблеми сучасної психології : зб. наук. праць Кам’янець-Подільського нац. університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України ; за ред. С. Д. Максименко, Л. А. Ануфрієвої. – К. : Аксіома, 2015. – С. 57–69.
3. Водопьянова Н. Е. Психодиагностика стресса / Н. Е. Водопьянова. –СПб. : Питер, 2009. – 339 с.
4. Карамушка Л. М. Організаційна культура освітніх організацій : зв’язок між рівнем розвитку та чинниками мезо- та макрорівня / Л. М. Карамушка // Організаційна психологія. Економічна психологія / за ред. С. Д. Максименка, Л. М. Карамушки. – 2015. – № 1. – С. 1–33.
5. Костюк Г. С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості ; за ред. Л.М. Проколієнко / Г. С. Костюк. – К. : Радянська школа, 1989. – 608 с.
6. Креденцер О. В. Підприємницька самоефективність персоналу освітніх організацій як чинник розвитку їх підприємницької активності / О. В. Креденцер // Організаційна психологія. Економічна психологія/ за ред. С. Д. Максименка, Л. М. Карамушки. – 2016. – № 1(4). – C. 51–60.
7. Леонова А. Б. Шкала оценки субьективной комфортности / А. Б. Леонова // Психодиагностика стресса / Н. Е. Водопьянова. – СПб. : Питер, 2009. – С. 53–54.
8. Мушегов О. М. Особливості самоефективності педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів / О. М. Мушегов // Організаційна психологія. Економічна психологія / за ред. С. Д. Максименка, Л .М. Карамушки. – 2016. – № 2–3 (5–6). – C. 97–103.
9. Психологічні детермінанти розвитку організаційної культури : монографія / [Електронний ресурс] / Л. М. Карамушка, О. В. Креденцер, К. В. Терещенко [та ін.] ; за ред. Л. М. Карамушки. – К. : Педагогічна думка, 2015. – 288 с. – Режим доступу : http://lib.iitta.gov.ua/10087/.
10. Терещенко К. В. Соціально-психологічні детермінанти толерантності персоналу організацій у контексті розвитку організаційної культури / К. В. Терещенко // Актуальні проблеми психології : Т. І : Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія : зб. наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України / за ред. С. Д. Максименка, Л. М. Карамушки. – К. – Алчевськ : ЛАДО, 2014. – Т. І. – Вип. 40. – C. 20–24.
11. Mitchell, M. Abusive supervision and workplace deviance and the moderating effects of negative reciprocity beliefs / М. Mitchell, М. Ambrose // Journal of Applied Psychology. – 2007. – Vol. 92 (4). – P. 1159–1168.
Опубліковано
2016-12-25