Зв’язок негативних психічних станів персоналу з типом та силою організаційної культури освітніх організацій

  • Людмила Миколаївна Карамушка Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, м. Київ
  • Кіра Володимирівна Терещенко Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, м. Київ
  • Оксана Валеріївна Креденцер Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, м. Київ
  • Володимир Миколайович Івкін Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, м. Київ
  • Валентина Іванівна Лагодзінська Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, м. Київ
  • Олександр Сергійович Ковальчук Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, м. Київ
Ключові слова: освітні організації; персонал освітніх організацій; негативні психічні стани; організаційна культура; типи організаційної культури; сила організаційної культури

Анотація

У статті на основі емпіричного дослідження  показано наявність негативних психічних станів (ригідності, тривожності, агресії, фрустрованості) високого рівня вираженості у значної кількості персоналу освітніх організацій. Констатовано низку проблем у розвитку організаційної культури освітніх організацій (недостатній рівень розвитку культури «особистості»; недостатня вираженість сили організаційної культури та ін.).

Встановлено наявність статистично значущих зв’язків (негативних та позитивних) між вираженістю негативних психічних станів персоналу освітніх організацій і типами організаційної культури («завдань», «особистості», «влади»), а також силою організаційної культури.

Посилання

1. Бородкин Ф.М. Социальная напряженность и агрессия / Ф.М. Бородкин, Н.П. Володина // Мир России. – 1997. – № 4. – С. 107–150.
2. Дафт Р.Ф. Менеджмент / Р.Ф. Дафт. – СПб., 2001. – 832 с.
3. Дроздов О.Ю. Соціально-психологічні фактори динаміки агресивної поведінки молоді : дис. … канд. психол. наук : 19.00.05 / О.Ю. Дроздов. – Чернігів, 2003. – 225 с.
4. Елисеев О.П. Практикум по психологии личности / О.П. Елисеев. – [2-е изд., испр. и перераб.]. – СПб. : Питер, 2006. – С. 219–222.
5. Заіка І.В. Вплив соціальної напруженості на вияви особистісної напруженості педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів / І.В.Заіка // Організаційна психологія. Економічна психологія / [за наук. ред. С.Д. Максименка та Л.М. Карамушки]. – К. : Логос, 2017. – № 2–3 (9–10). – C. 19–39.
6. Карамушка Л.М. Дизайн дослідження та діагностичний інструментарій для вивчення психологічних особливостей організаційного розвитку / Л.М. Карамушка // Актуальні проблеми психології. – Т. 1 : Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія : зб. наук. праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / за ред. С.Д. Максименка, Л.М. Карамушки. – К. : Наук. світ, 2009. – Ч. 24. – С. 196–208.
7. Карамушка Л.М. Cоціальна напруженість в організації: сутність, підходи до вивчення, основні види / Л.М. Карамушка // Актуальні проблеми психології: Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія : зб. наук. праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України / за ред. С.Д. Максименка, Л.М. Карамушки. – К. : Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2016. – Т. 1. – Вип. 45. – С. 3–11.
8. Карамушка Л.М. Cоціальна фрустрованість освітнього персоналу: зв’язок із типами організаційної культури загальноосвітніх навчальних закладів / Л.М. Карамушка, І.В. Заіка // Організаційна психологія. Економічна психологія / [за наук. ред. С.Д. Максименка та Л.М. Карамушки]. – 2016. – № 2–3 (5–6). – С. 80–89.
9. Левитов Н.Д. О психических состояниях человека / Н.Д. Левитов. – М. : Просвещение, 1964. – 344 с.
10. Лютова Е.К. Шпаргалка для взрослых: Психокоррекционная работа с гиперактивными, агрессивными, тревожными и аутичными детьми / Е. Лютова, Г. Монина. – М. : Генезис, 2000. – 192 с.
11. Майерс Д. Социальная психология / Д. Майерс. – СПб. : Прайм-Еврознак, 2002. – 512 с.
12. Машков В.Н. Практика психологического обеспечения руководства, управления, менеджмента / В.Н. Машков – СПб. : Речь, 2005. – С. 290–291.
13. Наенко Н.И. Психическая напряженность / Н.И. Наенко. – М. : Изд-во Моск. ун-та, 1976. – 12 с.
14. Омельченко Я.М. Психологічна допомога дітям з тривожними станами / Я. Омельченко, З. Кісарчук. – К. : Шк. світ, 2008. – 112 с.
15. Попик Ю.В. Менеджерська діяльність і явище фрустрації: сутність, феноменологія, структура / Ю.В. Попик // Проблеми загальної та педагогічної психології : зб. наук. праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України / за ред. С.Д. Максименка. – Т. ІХ. – Ч. 6. – К., 2007. – С. 105–112.
16. Психические состояния : хрестоматия / [сост. и общ. ред. Л.В. Куликова]. – СПб. : Питер, 2001.– 512 с.
17. Райгородский Д.Я. Практическая психодиагностика: Методики и тесты : учебное пособие / Д.Я. Райгородский. – Самара : БАХРАХ, 1998. – С. 141–145.
18. Реан А.А. Агрессия и агрессивность личности / А.А. Реан // Психологический журнал. – 1996. – Т. 17. – №5. – С. 3–18.
19. Станіславська М.В. Психологічні аспекти типології організаційної культури майбутнього місця роботи / М.В. Станіславська // Проблеми сучасної психології : зб. наук. пр. Кам’янець-Подільського нац. ун-ту імені Івана Огієнка ; Ін-ту психології імені Г.С. Костюка НАПН України / за наук. ред.: С.Д. Максименка, Л.А. Онуфрієвої. – Вип. 27. – Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2015. – С. 557–568.
20. Стеклова О.Е. Оценка силы организационной культуры и направления ее развития / О.Е. Стеклова // Экономические науки. – 2010. – №2 (63). – С. 183–187.
21. Тополов Є.В. Професійна агресивність особистості : монографія / Є.В. Тополов. – К. : Слово, 2011. – С. 157–158.
22. Фрустрация: Понятие и диагностика : учеб.-метод. пособие / [сост. Л.И. Дементий]. – Омск : Изд-во ОмГУ, 2004. – 68 с.
23. Хоменко З.І. Вплив учителя на емоційний стан учнів / З.І. Хоменко. – К. : Редакції загальнопед. газет, 2012. – 128 с.
24. Хэнди Ч. По ту сторону уверенности. О новом мире внутри и вокруг организаций / Ч. Хэнди. – СПб. : Питер, 2002. – 224 с.
25. Шевченко А.М. Організаційна ку¬ль¬¬тура інноваційних та традиційних загаль¬ноосвітніх на¬вчальних закладів: тео¬ре¬тич¬ний аспект / А.М. Шевчен¬ко // Акту¬аль¬¬ні проб¬ле¬ми пси¬хо¬ло¬гії : зб. наук. пр. Ін-ту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. – Т. І : Організаційна психологія. Соціальна психологія. Економічна психологія. – К. : А.С.К., 2011. – Вип. 33. – С. 211–213.
26. Юрченко В.М. Психічні стани людини: системний опис : монографія / В.М. Юрченко. – Рівне, 2006. – 574 с.
27. Carpenter, M. Principles of Management, v. 1.0 / Mason Carpenter, Talya Bauer, and Berrin Erdogan. – Nyack, NY : Flat World Knowledge, 2010. – 412 p.
Опубліковано
2017-12-25
Як цитувати
Карамушка, Л., Терещенко, К., Креденцер, О., Івкін, В., Лагодзінська, В., & Ковальчук, О. (2017). Зв’язок негативних психічних станів персоналу з типом та силою організаційної культури освітніх організацій. ОРГАНІЗАЦІЙНА ПСИХОЛОГІЯ. ЕКОНОМІЧНА ПСИХОЛОГІЯ, (4(11), 43-53. Retrieved із http://orgpsy-journal.in.ua/index.php/opep/article/view/111

##plugins.generic.recommendByAuthor.heading##

1 2 3 4 > >>