Комплекс методик для дослідження психологічних особливостей традиційних та інноваційних стилів управління менеджерів в освітніх організаціях

  • Алла Олексіївна Клочко Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, м. Київ
Ключові слова: освітні організації; менеджери освітніх організацій; традиційні стилі управління: інноваційні стилі управління; методики для дослідження інноваційних та традиційних стилів управління менеджерів в освітніх організаціях

Анотація

У статті представлено комплекс методик для дослідження традиційних та інноваційних стилів управління менеджерів в освітніх організаціях. Комплекс включає чотири групи методик, які дають можливість діагностувати: а) використання керівниками освітніх організацій традиційних та інноваційних стилів управління; б) взаємозв’язки між традиційними та інноваційними стилями управління менеджерів в освітніх організаціях і чинниками мезорівня (психологічними та організаційно-функціональними характеристиками організацій); в) взаємозв’язки між традиційними та інноваційними стилями управління менеджерів в освітніх організаціях і чинниками мікрорівня (особистісними, організаційно-професійними та  соціально-демографічними характеристики керівників); г)  вплив традиційних та інноваційних стилів управління менеджерів на ефективність діяльності освітніх організацій  та поведінки персоналу (задоволеність роботою, суб’єктивне благополуччя персоналу, відданість персоналу організації.

Посилання

1. Адизес И. Развитие лидеров: как понять свой стиль управления и эффективно общаться с носителями иных стилей / Ицхак Калдерон Адизес ; [пер. с англ.]. – М. : Альпина Бизнес Букс, 2008. – 259 с.
2. Андрушків Б.М. Основи менеджменту / Б.М. Андрушків, О.Є. Кузьмін. – Львів : Світ, 1995. – 296 с.
3. Баранская С.С. Методика измерения лояльности / С.С. Баранская // Психологические исследования. – 2011. – № 1 (15) [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://psystudy.ru/index.php/num/2011n1-15/436-baranskaya15.html.
4. Бондарчук О.І. Соціально-психологічні основи особистісного розвитку керівників освітніх організацій : монографія / О.І. Бондарчук. – К. : Наук. світ, 2008. – 318 с.
5. Боумен К. Основы стратегического менеджменту : пер. с англ. / К. Боумен. – М. : ЮНИТИ, 1997. – 175 с.
6. Дафт Р.Л. Уроки лидерства / Р.Л. Дафт ; при участии П. Лейн ; [пер. с англ. А.В. Козлова ; под ред. проф. И.В. Андреевой]. – М. : Эксмо, 2006. – 480 с.
7. Довгань Л.Є. Менеджер – підготовка та перепідготовка / Л.Є. Довгань, В.Д. Нємцов. – К. : МП “ОКО”, 1993. – 126 с.
8. Духновский С.В. Диагностика межличностных отношений / С.В. Духновский. – СПб. : Речь, 2010. – 141 с.
9. Журавлев А.Л. Стиль и эффективность руководства в производственном коллективе : дисс. ... канд. психол. наук / А.Л. Журавлев. – М. : Изд-во ИПАН СССР, 1976. – 326 с.
10. Завлина П.Н. Инновационный менеджмент: справ. пособие / П.Н. Завлина, А.К. Казанцева, Л. Э. Миндели ; под ред. П. Н. Завлина. – [изд. 2-е, переработ. и доп.]. – М. : ЦИСН, 1998. – 568 с.
11. Карамушка Л.М. Психологічні основи забезпечення організаційного розвитку в закладах освіти: спецкурс для слухачів очно-дистанц. форми навчання в системі післядипломної пед. освіти / Л.М.Карамушка ; НАПН України, ДВНЗ «Ун-т менедж. освіти. – К., 2012 – 28 с.
12. Карамушка Л.М. Психологія управління : навч. посібник для вузів / Л.М. Карамушка. – К. : Міленум, 2003. – 421 с.
13. Керівництво організацією : навч. посіб. / О.Є. Кузьмін, Н.Т. Мала, О.Г. Мельник, І.С. Процик. – Львів : Вид-во НУ «Львівська політехніка», 2008. – 244 c.
14. Клюева Н.В. Технология работы психолога с учителем / Н.В. Клюева. – М. : ТЦ «Сфера», 2000. – С. 168–176.
15. Козлов В.В. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп / В.В. Козлов, Г.В. Мануйлов. – М. : Изд-во Ин-та психотерапии. 2002. – С. 301–305.
16. Коломінський Н. Л. Психологія менеджменту в освіті (соціально-психологічний аспект) : монографія / Н. Л. Коломінський. – К. : МАУП, 2000. – 286 с.
17. Лозниця В.С. Психологія і педагогіка : [навч. посіб. для самостійного вивчення дисципліни] / В.С. Лозниця. – К. : ЕксОб, 2000. – 304 с.
18. Максименко С.Д. Загальна психологія : навчально-методичний посібник / С.Д. Максименко. – К. : Центр учбової літератури, 2008. – 272 с.
19. Менеджмент в управлінні школою / [ред. Т.М. Шамова]. – М. : NB-Магистр, 1992. – 232 с.
20. Мескон М. Основы менеджмента / М. Мескон, М. Альберт, Ф. Хедоури. – М. : Дело, 2004. – 800 с.
21. Мурашко М. І. Менеджмент персоналу : навч. посіб. / М. І. Мурашко. – [3-тє вид., випр. і доп.]. – К. : Т-во «Знання», КОО, 2008. – 435 с.
22. Орбан-Лембрик Л.Е. Психологія управління : навч. посібник / Л.Е.Орбан-Лембрик. – Івано-Франківськ : Плай, 2001. – 695 с.
23. Петрова Н.П. Тренинг для победителя. Самоменеджмент эпохи Интернет / Н.П. Петрова. – СПб. : Речь, 2002. – С. 54.
24. Почебут Л.Г. Организационная социальная психология / Л.Г. Почебут, В.А. Чикер. – СПб. : Речь, 2000. – 227 с.
25. Практикум по психологии менеджмента и профессиональной деятельности / под ред. Г.С. Никифорова, М.А. Дмитриевой, В.М. Снеткова. – СПб. : Речь, 2001. – 639 с.
26. Райгородский Д.Я. Психодиагностика персонала. Методика и тесты : [учебное пособие для факультетов: психологических, экономических и менеджмента] : в 2 т. / Д.Я. Райгородский. – Т. 1. – Самара. : Бахрах-М, 2007. – 672 с.
27. Сардак О.В. Управління лояльністю персоналу підприємств в умовах ринкової економіки / О.В. Сардак [Електронний ресурс] // Портал Національної бібліотеки України імені В.І. Вернадського. – 2010. – Режим доступу : http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc gum/Vdnuet/econ/2010.
28. Парыгин Б.Д. Социальная психология. Истоки и перспективы / Б.Д. Парыгин. – СПб. : СПбГУП, 2010. – 533 с.
29. Туленков М.В. Сучасні теорії менеджменту : навч. посіб. / М.В. Туленков. – К. : Каравела, 2014. – 304 с.
30. Федулова Л. Менеджмент організацій : підручник / Л. Федулова. – К. : Либідь, 2004. – 448 с.
31. Фетискин Н.П. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп / Н.П. Фетискин, В.В. Козлов, Г.М. Мануйлов. – М. : Изд-во Ин-та психотерапии, 2002. – 340 с.
32. Фрайлингер К. Управление изменениями в организации / К. Фрайлингер, И. Фишер ; пер. с нем. Н.П. Береговой, И.А. Сергеевой. – М. : Книгописная палата, 2002. – 264 с.
33. Шакуров Р.Х. Социально-психологические основы управления : руководитель и педагогический коллектив / Р.Х. Шакуров. – М. : Просвещение, 1990. – 208 с.
34. Lewin, K. Field Theory and Experiment in Social Psychology: Concepts and Methods / K. Lewin // American Journal on Sociology. – 1939. – Vol. 44. – Р. 868–896.
35. Mehrabjan, A. Nonverbal communication / А. Mehrabjan // Nebraska Symposium on Motivation. – Lincoln, University of Nebraska Press, 1972. – Р. 107–161.
36. Ten Berge, M. Taxonomics of Situations from a Trait Psychological perspective. A Review / M. Ten Berge, B. De Raad // European Journal of Personality. – 1999. – Vol. 13. – P. 337–360.
Опубліковано
2018-03-25
Як цитувати
Клочко, А. (2018). Комплекс методик для дослідження психологічних особливостей традиційних та інноваційних стилів управління менеджерів в освітніх організаціях. ОРГАНІЗАЦІЙНА ПСИХОЛОГІЯ. ЕКОНОМІЧНА ПСИХОЛОГІЯ, (1(12), 77-89. Retrieved із http://orgpsy-journal.in.ua/index.php/opep/article/view/101