Технології забезпечення психічного здоров’я та благополуччя персоналу організацій в умовах війни: рівні, форми та етапи реалізації

Ключові слова: російсько-українська війна, психічне здоров’я, благополуччя, персонал організацій, технології забезпечення психічного здоров’я та благополуччя, рівні технологій, форми реалізації, етапи реалізації

Анотація

Вступ. Важливою умовою забезпечення  психічного здоров’я та благополуччя персоналу організацій в умовах війни є розробка системи психологічних технологій, які можуть реалізовуватися як безпосередньо в  організації, так і при її взаємодії з іншими організаціями в рамках громади, в межах галузі тощо, а також визначення особливостей застосування кожної із них. Ця проблема є недостатньо розробленою в  наукових та прикладних дослідженнях.

Мета: Визначити рівні, форми та етапи технологій забезпечення психічного здоров’я та благополуччя персоналу організацій  в умовах війни.

Методи: вивчення та систематизація літератури; теоретичний аналіз проблеми; власний досвід тренерської та консультативної роботи авторки.

Результати.  У роботі визначено  основні рівні реалізації «Психологічних технологій  для забезпечення психічного здоров’я  та  благополуччя персоналу в умовах  війни»: макрорівень (рівень галузі); мезорівень (рівень організацій; мезорівень (міжорганізаційний рівень, рівень громади);  мікрорівень (рівень персоналу). Проаналізовано форми впровадження технології відповідно  до кожного із рівнів (онлайн всеукраїнські-вебінари; онлайн та офлайн-науково-практичні форуми; офлайн та онлайн-тренінги  в організаціях та інститутах післядипломної освіти; програми розробки та впровадження  політики «Healthy organizations»; проєкти організаційно-психологічної та соціально-психологічної підтримки членів громади та персоналу; психологічні консультації; психотерапевтичні сесії; індивідуальні творчі завдання). Розкрито основні етапи реалізації «Технологій забезпечення психічного здоров’я та благополуччя  персоналу в умовах війни» (підготовчий, основний та завершальний).        

Висновки. Проведений у статті аналіз рівнів, форм та етапів «Технологій забезпечення  психічного здоров’я та благополуччя  персоналу в умовах війни» може сприяти їх активному використанню практичними психологами, розробці нових технологій, а також сприяти розумінню значущості проблеми  психічного здоров’я керівниками організацій.

Посилання

1. Арефнія, С. (2022). Проблеми адаптації до умов війни українців, які стали героями телевізійної програми «Допомога психолога». Організаційна психологія. Економічна психологія, 2(26), 7-15. https://doi.org/10.31108/2.2022.2.26.1
2. Бахмутова, Л.М., & Неска, А. (2022). Особливості психологічних порушень серед українських біженців у Польщі. Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Том. V: Психофізіологія. Психологія праці. Експериментальна психологія, 22, 3-18.
3. Бондарчук, О.І., & Карамушка, Л.М. (2023). Психологічне здоров’я особистості в умовах війни і повоєнний час (Україна-Польща-Ізраїль) для освітян та психологів. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 1 (5), 1-4. https://lib.iitta.gov.ua/736031/
4. Зливков, В.Л., & Лукомська, С.О. (2022). Особливості використання тренінгу життєстійкості у психологічній реабілітації учасників бойових дій. Вісник Національного університету оборони України, 1 (65), 24-30.
5. Карамушка, Л. (2021). «Healthy organizations»: сутність, основні напрямки та методи активності для забезпечення психічного здоров’я персоналу. Організаційна психологія. Економічна психологія, 2-3 (23), 40-49. https://doi.org/10.31108/2.2021.2.23.5
6. Карамушка, Л.М. (2022a ). Психологічні тренінги для підготовки менеджерів та персоналу освітніх організацій (реалізація технологічного підходу). Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України.
7. Карамушка, Л.М. (2022b). Тренінгова програма «Як зберегти та підтримати психічне здоров'я освітнього персоналу в умовах війни»: зміст, структура, процедура проведення. Київський журнал сучасної психології та психотерапії, 4, 24-45. https://lib.iitta.gov.ua/734063/
8. Карамушка, Л.М. (2022c). Психічне здоров’я особистості під час війни: як його зберегти та підтримати. Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України. https://lib.iitta.gov.ua/730974/
9. Карамушка, Л. (2023). Можливості використання методу позитивної психотерапії для реалізації концепції «Healthy Organizations». Організаційна психологія. Економічна психологія, 29(2-3), 25-38. http://orgpsy-journal.in.ua/index.php/opep/article/view/393
10. Карамушка, Л.М. (2023а). Психічне здоров’я персоналу організацій в умовах війни. Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України. https://lib.iitta.gov.ua/737839/
11. Карамушка, Л.М. (2024a). Тренінг розвитку продуктивних копінг-стратегій в контексті забезпечення психологічного здоров’я та благополуччя освітнього персоналу в умовах війни. Організаційна психологія. Економічна психологія, 1(3), 3-39. https://lib.iitta.gov.ua/740249/
12. Карамушка, Л. (2024b). До проблеми розробки технологій забезпечення психологічного здоров’я особистості в умовах війни. Організаційна психологія. Економічна психологія, 2(32). 41-58. https://doi.org/10.31108/2.2024.2.32.4
13. Карамушка, Л.М., & Креденцер, О.В. (Ред.) (2023). Українська Асоціація організаційних психологів та психологів праці/ Л. М. Карамушка, О. В. Креденцер, К. В. Терещенко, В. І. Лагодзінська, В. М. Івкін, О. С. Ковальчук. Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України. https://lib.iitta.gov.ua/734254/
14. Карамушка, Л., Креденцер, О., Терещенко, К., Лагодзінська, В., Івкін, В., & Ковальчук, О.С. (2023). Методики дослідження психічного здоров’я та благополуччя персоналу організацій. За ред Л. М. Карамушка, Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України. https://lib.iitta.gov.ua/733813/
15. Кирилюк, І., & Чвертко, Л. (2023). Волонтерський туризм як інструмент соціальної інтеграції вимушено переміщених осіб під час російського воєнного вторгнення. Економічні горизонти, 1(23), 80–91. https://doi.org/10.31499/2616-5236.1(23).2023.273362
16. Кісарчук, З.Г. (Ред.). (2017). Особливості стосунків «психотерапевт – клієнт» у сучасному соціокультурному середовищі / З.Г. Кісарчук, Я.М. Омельченко, Г.П. Лазос та ін. Видавничий Дім «Слово».
17. Креденцер, О.В. (2023). Забезпечення психічного здоров’я українців, що перебувають в Німеччині у зв’язку з війною. Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України. https://lib.iitta.gov.ua/737841/
18. Креденцер, О.В. (2024). Тренінг розвитку професійної самоефективності персоналу освітніх організацій в контексті забезпечення їхнього психологічного здоров’я та благополуччя в умовах війни. Організаційна психологія. Економічна психологія, 1 (31), 50-59. https://lib.iitta.gov.ua/740254/
19. Креденцер, О., Карамушка, Л., Вальдшмідт, Ф., & Клімов, С. (2022). Концепція проєкту «Соціально-психологічна підтримка українців в Німеччині». Організаційна психологія. Економічна психологія, 3(27), 6-25. https://doi.org/10.31108/2.2022.3.27.1
20. Максименко, С.Д., Карамушка, Л.М., Чепелєва, Н.В., & Кокун, О.М. (2023). Про діяльність Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України щодо психологічної підтримки населення України під час воєнного стану. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 5(1), 1-12. https://doi.org/10.37472/v.naes.2023.51
21. Мальцева, О., & Шувалова, А. (2023). Соціально-психологічна реабілітація цивільного населення під час війни. Nauka I Studia, 11. https://nauka-i-studia.eu/ojs/index.php/pl_ojs/article/view/237
22. Омельченко, Я.М. (Ред.) (2023). Застосування психотерапевтичних технологій у наданні допомоги постраждалим з проявами посттравматичного стресового розладу / Я. М. Омельченко, З.Г. Кісарчук, Т.С. Гурлєва, Г. П. Лазос [та ін.]; Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України. https://lib.iitta.gov.ua/736404/
23. Панок, В.Г., & Ткачук, І.І. (Ред). (2021). Технології психосоціальної допомоги дітям і сім’ям, що опинились у складних життєвих обставинах внаслідок військових дій (з досвіду роботи) / авт. кол: В. В. Байдик, Ю. С. Бондарук, Ю. П. Гопкало, Т. Б. Гніда, І. О. Корнієнко, Н. В. Лунченко, Ю. А. Луценко, Р. А. Мороз, І. І. Ткачук. Ніка-Центр. https://lib.iitta.gov.ua/729191/1/tehnologii3.pdf
24. Паркулаб, О., & Дметерко, Н. (2023). Арттерапевтичні технології психологічної допомоги дітям, які опинились у складних життєвих обставинах. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Психологія, 2(58), 31-36. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2023.2.5
25. Пилипенко, Н. (2022). Психологічна допомога та підтримка постраждалим внаслідок війни в Україні. Вісник Національного університету оборони України, 70(6), 142–148. https://doi.org/10.33099/2617-6858-2022-70-6-142-148
26. Романовська, Д. Д. (2022). Психологічна допомога у закладах освіти в період війни: запити, методики, алгоритми дій. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, 1, 148-152. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.1.28
27. Сингаївська, І., & Осауленко, Н. (2023). Особливості комунікативних проблем в шлюбних партнерських стосунках переселенців під час війни. Вчені записки Університету «КРОК», 3(71), 125–134. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-71-125-134.
28. Сміт, П., Дирегров, Е., & Юле, У. (2016). Діти та війна: навчання технік зцілення. Інститут психічного здоров’я Українського Католицького університету.
29. Терещенко, К. (2024). Тренінг розвитку комунікативного потенціалу в контексті забезпечення психологічного здоров’я та благополуччя освітнього персоналу в умовах війни. Організаційна психологія. Економічна психологія, 32(2), 96-107. https://doi.org/10.31108/2.2024.2.32.8
30. Терещенко, К., & Івкін, В. (2024). Тренінг розвитку толерантності до невизначеності як детермінанти забезпечення психологічного здоров’я та благополуччя освітнього персоналу в умовах війни. Організаційна психологія. Економічна психологія, 32(2), 108-118. https://doi.org/10.31108/2.2024.2.32.9
31. Di Fabio, A. (2016). Positive relational management for healthy organizations: psychometric properties of a new scale for prevention for workers. Frontiers in Psychology, 7, 1523. 10.3389/fpsyg.2016.01523
32. Di Fabio, A. (2017). Positive Healthy Organizations: Promoting Well-Being, Meaningfulness, and Sustainability in Organizations. Frontiers in Psychology. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01938.
Опубліковано
2024-11-08

##plugins.generic.recommendByAuthor.heading##

1 2 > >>