Тренінг розвитку професійної самоефективності персоналу освітніх організацій в контексті забезпечення їхнього психологічного здоров’я та благополуччя в умовах війни

Ключові слова: тренінг, самоефективність, професійна самоефективність, персонал освітніх організацій, психологічне здоров’я, благополуччя, війна, педагогічна діяльність, освітні організації

Анотація

Вступ. Проблема розвитку професійної самоефективності в контексті забезпечення психологічного здоров’я в умовах війни є актуальним питанням, але водночас мало дослідженим у вітчизняній психології, зокрема щодо персоналу освітніх організацій.

Мета: розробити структуру та зміст тренінгу розвитку професійної самоефективності персоналу освітніх організацій в контексті забезпечення їхнього психологічного здоров’я та благополуччя в умовах війни.

Результати. Розроблено зміст та структуру тренінгу, який розрахований на 20 годин та складається зі вступу, 4 тренінгових сесій  та заключної частини. Кожна тренінгова сесія включає різноманітні інтерактивні техніки (міні-лекції, мозкові штурми, робота в парах та міні-групах, творчі завдання, ігри, психологічні практикуми тощо).

Висновки. Тренінг був апробований в різних форматах, показав свою ефективність та може бути рекомендований практичним психологам для роботи з персоналом освітніх організацій.

Посилання

1. Вовк, О. М. (2010). Самоефективність: сутність, структура та особливості розвитку в студентському віці. Вісник психології і соціальної педагогіки : зб. наук. праць, 3. www.psyh.kiev.ua
2. Гура, Г.Н. (2023). Вплив особистісних очікувань на адаптацію підприємців та керівників бізнесу в умовах війни. Особистість, суспільство, війна: тези доповідей учасників міжнародного психологічного форуму (7 квіт. 2023 р., м. Харків, Україна). Харків. нац. ун-т внутр. справ, 63-69.
3. Кокун, О.М. (2022). Психодіагностичні показники рівня психічного здоров’я дорослого населення України після перших місяців війни. Актуальні проблеми психології: Том. 5, 22, 78-86.
4. Креденцер, О.В., & Абдуллаєва, І.Б. (2016). Тренінг «Розвиток самоефективності підприємців сфери торгівлі»: структура, особливості проведення та оцінка ефективності. Актуальні проблеми психології: Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія, 44, 36–41.
5. Креденцер, О. (2016). Підприємницька самоефективність персоналу освітніх організацій як чинник розвитку їх підприємницької активності. Організаційна психологія. Економічна психологія, 1, 51–60.
6. Креденцер, О. (2019). Психологія розвитку підприємницької активності персоналу освітніх організацій : монографія. Київ : Логос.
7. Креденцер, О. (2021). Емпіричне дослідження особливостей розвитку різних видів самоефективності персоналу освітніх організацій в умовах пандемії COVID-19. Oрганізаційна психологія. Eкономічна психологія, 1(22), 89-101. https://doi.org/10.31108/2.2021.1.22.10
8. Титаренко, Т.М. (2018). Психологічне здоров’я особистості: засоби самодопомоги в умовах тривалої травматизації : монографія. Кропивницький : Імекс-ЛТД.
9. Alon, R., Cinamon, R.G., & Aram, D. (2023). Working adults' future occupational plans: the contribution of role characteristics, social support, and occupational self-efficacy. International Journal Education Vocat Guidance, 23, 169–189. https://doi.org/10.1007/s10775-021-09496-x
10. Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York : Freeman.
11. Benight, C., & Bandura, A. (2004). Social cognitive theory of posttraumatic recovery: the role of perceived self-efficacy. Behaviour Research and Therapy, 10, 1129-1148, https://doi.org/10.1016/j.brat.2003.08.008.
12. Berger, R., & Gelkopf, M. (2011). An intervention for reducing secondary traumatization and improving professional self-efficacy in well baby clinic nurses following war and terror: A random control group trial. International Journal of Nursing Studies, 5, 601-610, https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2010.09.007.
13. Covey, S.R. (1989). The 7 Habits of Highly Effective People. Free Press.
14. Gull, M. (2016). Self-efficacy and mental health among professional students: A correlational study. International Journal of Modern Social Sciences 5, 42–51.
15. Klaeijsen, A., Vermeulen, M., & Martens, R. (2018). Teachers' Innovative Behavior: The Importance of Basic Psychological Need Satisfaction, Intrinsic Motivation, and Occupational Self-Efficacy, Scandinavian Journal of Educational Research, 62:5, 769-782, DOI: 10.1080 /00313831.2017.1306803
16. Konermann, J. (2012). Teachers' work engagement: A deeper understanding of the role of job and personal resources in relationship to work engagement, its antecedents, and its outcomes. [PhD Thesis - Research UT, graduation UT, University of Twente]. University of Twente. https://doi.org/10.3990/1.9789036533027
17. Nauta, M.M. (2004). Self-Efficacy as a Mediator of the Relationships between Personality Factors and Career Interests. Journal of Career Assessment, 12(4), 381–394. DOI: https://doi.org/10.1177/1069072704266653
18. Runhaar, P., Machiel, B., & Vermeulen, M. (2019). Exploring teachers’ career self-management. Considering the roles of organizational career management, occupational self-efficacy, and learning goal orientation. Human Resource Development International, 22:4, 364-384, DOI: 10.1080/13678868.2019.1607675
19. Salimirad, F., & Srimathi, N.L. (2016). The Relationship between, Psychological Well-Being and Occupational Self-Efficacy among Teachers in the City of Mysore, India. The International Journal of Indian Psychology, 3, 14-21.
20. Schyns, B., von Collani, G. (2002). A new Occupational Self-Efficacy Scale and its relation to personality constructs and organizational variables. European Journal of Work and Organizational Psychology, 11, 219-241.
21. Solomon, Z., Benbenishty, R., & Mikulincer, M. (1991). The contribution of wartime, pre-war, and post-war factors to self-efficacy: A longitudinal study of combat stress reaction. Journal Traumatic Stress, 4, 345-361. https://doi.org/10.1002/jts.2490040304
22. Soltani, M.A., Karaminia, R., & Hashemian, S.A. (2014). Prediction of war veteran's mental health based on spiritual well-being, social support and self-efficacy variables: The mediating role of life satisfaction. Journal of education and health promotion, 3, 57. https://doi.org/10.4103/2277-9531.134757
Опубліковано
2024-04-03
Як цитувати
Креденцер, О. (2024). Тренінг розвитку професійної самоефективності персоналу освітніх організацій в контексті забезпечення їхнього психологічного здоров’я та благополуччя в умовах війни. ОРГАНІЗАЦІЙНА ПСИХОЛОГІЯ. ЕКОНОМІЧНА ПСИХОЛОГІЯ, 31(1), 50-59. https://doi.org/10.31108/2.2024.1.31.4

##plugins.generic.recommendByAuthor.heading##