Зв'язок організаційно-психологічних характеристик закладів загальної середньої освіти та копінг-стратегій керівників

Ключові слова: заклади загальної середньої освіти, керівники, копінг-стратегії, організаційно-психологічні характеристики закладів загальної середньої освіти, організаційний розвиток

Анотація

Вступ. Використання керівниками закладів загальної середньої освіти адекватних копінг-стратегій для подолання стресових ситуацій передбачає вивчення організаційно-психологічних характеристик цих закладів, які впливають на процес вибору керівниками копінг-стратегій.

Мета дослідження: проаналізувати зв’язок організаційно-психологічних характеристик закладів загальної середньої освіти та копінг-стратегій керівників.

Методи дослідження. Для проведення дослідження використовувалися такі методики: «Як розвивається Ваша організація?» (В. Зігерт, Л. Ланг, модифікація Л. Карамушки), «Методика дослідження копінг-поведінки в стресових ситуаціях» (С. Норман, Д. Ендлер, Д. Джеймс, М. Паркер; адаптація Т. Крюкової), анкета-«паспортичка».

Результати дослідження. Встановлено статистично значущий зв’язок, як позитивний, так і негативний, між організаційно-психологічними характеристиками закладів загальної середньої освіти та копінг-стратегіями керівників. Виявлено, що підвищення організаційного розвитку закладів загальної середньої освіти сприяє підвищенню частоти використання керівниками цих закладів такої копінг-стратегії як «пошук соціальної підтримки», однак підвищення кількості керівників в цих закладах, навпаки, зменшує частоту використання керівниками цієї копінг-стратегії. Також констатовано, що із підвищенням рівня адміністративного статусу населених пунктів, де знаходяться заклади загальної середньої освіти, підвищується частота використання керівниками таких копінг-стратегій як «уникнення» та «відволікання».

Висновки. Врахування виявлених закономірностей є доцільним в процесі управління закладами загальної середньої освіти, зокрема, в процесі вибору керівниками адекватних копінг-стратегій.

Посилання

Ansoff, I. (1999). Novaya korporativnaya strategiya [New corporate strategy]. Piter. [in Russian]

Vodopyanova, N. E. (2009). Psikhodiagnostika stressa [Psychodiagnostics of stress]. Piter. [in Russian]

Gibson, Dzh. Ivantsevich, L., & Donnelli. D. (2000). Organizatsii: povedenie, struktura, protsessy [Organizations: behavior, structure, processes]. INFRA-M, 633–660. [in Russian]

Emelyanov, E. N. (2000). Praktika konsultirovaniya po organizatsionnomu razvitiyu i organizatsionnaya psikhologiya [Practice of counseling on organizational development and organizational psychology]. Zhurnal prakticheskogo psikhologa. 5–6, 72–85 [in Russian]

Karamushka, L. M. (2020). Vplyv koping-strategii na strukturni komponenty psykhologichnogo zdorovya personalu osvitnikh organizatsii [The impact of coping strategies on teaching staff's mental health components].Aktualni problemy psykhologii: Organizatsiina psykhologia. Ekonomichna psykhologiya. Sotsialna psykhologiya: zb. nauk. prats Instytutu psykhologii im. G. S. Kostyuka APN Ukraїny. 1(57), 12-21. [in Ukrainian]

Karamushka, L. M. (2009). Dyzain doslidzhennya ta diagnostychnyi instrumentarii dlya vyvchennya psykhologichnykh osoblyvosteй organizatsiinogo rozvytku [Research design and instruments for studying psychological features of organizational development]. Aktualni problemy psykhologii: Organizatsiina psykhologia. Ekonomichna psykhologiya. Sotsialna psykhologiya: zb. nauk. prats Instytutu psykhologii im. G. S. Kostyuka APN Ukraїny. 1(24),196-208. [in Ukrainian]

Kryukova, T. L. (2010). Psikhologiya sovladayuschego povedeniya [Psychology of coping behavior]. Kostroma. [in Russian]

Kredentser, O. V. (2009). Teoretychnyi analiz osnovnykh pidkhodiv do problemy organizatsiinogo rozvytku [Theoretical analysis of the main approaches to the problem of organizational development]. Aktualni problemy psykhologii: Organizatsiina psykhologia. Ekonomichna psykhologia. Sotsialna psykhologiya: zb. nauk. prats Instytutu psykhologii im. G. S. Kostyuka APN Ukraїny. 1(23), 16–21. [in Ukrainian]

Karamushka, L. M., Kredentser, O. V., Tereschenko, K. V., Ivkin, V. M., & Lagodzinska, V. I. (2008). Psykhologichni tekhnologiyi pidgotovky osvitnogo personalu do rozvytku organizatsiinoyi kultury v umovakh sotsialnoyi napruzhenosti: monografiya [Psychological technologies of teaching staff's training in organizational culture development in the conditions of social tension]. Instytut psykhologiyi imeni, G. S. Kostyuka NAPN Ukrayiny [in Ukrainian]

Tereschenko, K. V. (2009). Modeli organizatsiinogo rozvytku v zarubizhnii psykhologiyi [Models of organizational development in foreign psychology]. Aktualni problemy psykhologii. T. 1: Organizatsiina psykhologiya. Ekonomichna psykhologiya. Sotsialna psykhologiya: zb. nauk. prats Instytutu psykhologii im. G. S. Kostyuka APN Ukraїny.1(23), 26–32. [in Ukrainian]

Karamushka, L. M. (2013). Psykhologichni zasady organizatsiinogo rozvytku [Psychological principles of organizational development]. Imeks-LTD. [in Ukrainian]

Frydenberg, E., & Lewis, R. (2000). Teaching Coping to adolescents: when and to whom? American Educational Research Journal. 37, 727–745.

Lazarus, R. S., Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. New York.

Lewin, K. (1958). Group Decision and Social Change. New York: Holt, Rinehart and Winston.

Опубліковано
2021-03-31