Психологія споживання у вимірах суб’єктно-вчинкового підходу

Ключові слова: суб’єктно-вчинковий підхід, стале споживання, свідоме споживання, психологія споживача, споживча поведінка, діяльність споживання, вчинок сталого споживання, суб’єктність у споживанні

Анотація

Вступ. Зорієнтованість суспільства на сталий економічний розвиток актуалізує проблему дослідження здатності споживачів до раціонального споживання, їх готовності враховувати соціально значущі та екологічні мотиви у власній споживчій поведінці.

Мета дослідження: визначити зміст та сутність споживання з позицій суб’єктно-вчинкового підходу в психології, з’ясувати та перевірити критерії суб’єктності та вчинку сталого споживання.

Методи. Для проведення дослідження використані методи опитування, тестування, методи описової та кореляційної статистики.

Результати дослідження. Теоретично обґрунтовано, що в сучасних економічних умовах споживання стало одним із провідних видів діяльності людини та до нього може бути застосований категоріальний апарат суб’єктно-вчинкового підходу в психології. Визначено поняття «діяльність споживання», «вчинок сталого споживання», якісні та кількісні індикатори конструкту «суб’єктність у споживанні»; подано результати емпіричного дослідження споживчої поведінки.

Висновки. Теоретико-методологічний інструментарій суб’єктно-вчинкового підходу відкриває нові можливості для психологічного аналізу споживання як діяльності та вчинку суб’єкту. Емпіричне дослідження виявило, що респонденти, орієнтовані на суб’єктне стале споживання, складають доволі невелику частку – 20,8% учасників опитування. Це актуалізує проблему пошуку чинників та технологій формування психологічної готовності людини до сталого споживання. Отримані результати можуть використовуватися для тренінгу культури споживання та для подальших розвідок психології споживання як наукового об’єкту.

Посилання

1. Bazhin, E. F., Golynkina, S. A., & Etkind, A. M. (1984). Metod issledovaniya urovnya subektivnogo kontrolya [Method of research into subjective control level]. Psikhologicheskii zhurnal.. 5(3), 152-162. [in Russian]
2. Deinega, O. V. & Perivskyi, Ya. B. (2020, February). Svidome spozhyvannya yak osnova svidomoyi mody [Conscious consumption as the basis of conscious fashion]. [Paper presentation]. Suchasni trendy povedinky spozhyvachiv tovariv i poslug: II Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiya. O. Zen, 116-118. [in Ukrainian]
3. Yevseitseva, O. S., & Potyekha, D. S. (2016). Psykhologichni aspekty vyvchennya povedinky spozhyvacha [Psychological aspects of studying consumer behavior]. Investytsiyi: praktyka ta dosvid, 10, 30-34. [in Ukrainian]
4. Yevtushevska, O. V. (2016). Osoblyvosti povedinky spozhyvachiv na rynku v suchasnykh umovakh [Features of consumer market behavior in modern conditions]. Investytsiyi: praktyka ta dosvid. 20, 22-24. [in Ukrainian]
5. Ivanov, V. A. (2008). Metodologicheskie osnovy ustoichivogo razvitiya regionalnykh sotsio-ekologo-ekonomicheskikh sistem [Methodological bases of sustainable development of regional social, ecological, and economic systems]. Ekonomicheskie i sotsialnye peremeny: fakty, tendentsii i prognoz, 2, 50-59. [in Russian]
6. Leontiev , D. A. (2011). Novye orientiry ponimaniya lichnosti v psikhologii: ot neobkhodimogo k vozmozhnomu [New guidelines for understanding the personality in psychology: from the necessary to the possible]. Lichnostnyi potentsial: struktura i diagnostika: monografiya. Smysl. [in Russian]
7. Leontiev , D. A., & Rasskazova, E. I. (2006). Testzhiznestoikosti [Vitality Test]. Smysl. [in Russian]
8. Lolenko, K. M. (2019). Metodyky dlya doslidzhennya psykhologichnykh chynnykiv spozhyvchoyi povedinky molodi [Methods for studying the psychological factors in young people's consumer behavior]. Organizatsiina psykhologiya. Ekonomichna psykhologiya,2-3(17), 90-97. [in Ukrainian]
9. Maiers, D. (2000). Sotsialnayapsikhologiya [Social psychology]. Piter. [in Russian]
10. Morgun, V. F. (2015). Bagatovymirna teoriya osobystosti pro svitoglyad lyudyny v konteksti invariantu prostorovo-chasovykh oriyentatsii [Multidimensional theory of personality about the worldview of man in the context of the invariant space-time orientations]. Psykhologiya i osobystist. 2,23-44. [in Ukrainian]
11. Nakonechna, T. V., Gryniv, N. T., & Pavlyshyn, I. (2020, February). Tsyrkulyarna ekonomika ta ekologichna vidpovidalnist [Circular economics and environmental responsibility]. Suchasni trendy povedinky spozhyvachiv tovariv i poslug: II Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiya, (pp. 126-127). O. Zen. [in Ukrainian]
12. Ovchynnykov, T. V. (2016). Psykhologiya povedinky vyrobnykiv i spozhyvachiv na rynku tovariv i poslug v umovakh ekonomichnoyi kryzy [Psychology of producers and consumers' behavior in the market of goods and services in the economic crisis].Globalni ta natsionalni problemy ekonomiky,9, 371-374. [in Ukrainian]
13. Kyrychuk, O. V., Romenets, V. A., & Tatenko, V. O. (2006). Osnovy psykhologii [Fundamentals of psychology]. Lybid. [in Ukrainian]
14. Pachkovskyi, Yu.F., & Maksymenko, A.O. (2014). Spozhyvch apovedinka ukrayinskykh domogospodarstv [Consumer behavior of Ukrainian households].LN Uimeni Ivana Franka. [in Ukrainian]
15. Petrovska, T. (2004). Sotsialno-psykhologichnifaktory ekonomichnoyi povedinky [Socio-psychological factors in economic behavior]. Sotsialna psykhologiya. 4(6), C.23-35. [in Ukrainian]
16. Posypanova, O. S. (2012). Ekonomicheskaya psikhologia: psikhologicheskie aspekty povedeniya potrebitelei [Economic psychology: psychological aspects of consumer behavior]. Izd-vo KGU im. K.E. Tsiolkovskogo. [in Russian]
17. Savchenko,O. V., & Khtei, S. V. (2020).Metodyka diagnostykyaspektivspozhyvatskoyipovedinkystudentiv [A method of diagnosing aspects of students' consumer behavior]. Organizatsiina psykhologiya. Ekonomichna psykhologiya, 4(21), 96-109. [in Ukrainian]
18. Osin, E. N., & Leontiev, D. A. (2008). Aprobatsia russkoyazychnykh versii dvukh shkal ekspress-otsenki subektivnogo blagopoluchiya [Testing of Russian-language versions of two scales of express assessment of subjective well-being]. [Paper presentation]. III Vserossiiskii sotsiologicheskii kongress. Institut sotsiologii RAN. [in Russian]
19. Statt, D. (2003). Psikhologiya potrebitelya [Psychology of the consumer]. Piter, 2003. [in Russian]
20. Tatenko, V. O. (2017). Metodologiya subyektno-vchynkovogo pidkhodu: sotsialno-psykhologichnyi vymir [Methodology of subject-action approach: socio-psychological dimension]. Milenium. [in Ukrainian]
21. Todorova, I. S. (2017, March). Spozhyvannya yak odyn iz vydiv diyalnosti – samodiyalnosti bagatovymirnoyi osobystosti [Consumption as an activity of multidimensional personality]. Bagatovymirnist osobystosti: teoriya, psykhodiagnostyka. [Paper presentation]. Poltava (pp. 283-288). http://dspace.uccu.org.ua/handle/123456789/5672 [in Ukrainian]
22. Ukaz Prezydenta Ukrayiny vid 30.09.2019 #722/2019. Pro Tsili stalogo rozvytku Ukrayiny na period do 2030 roku. [Decree of the President of Ukraine of September 30, 2019 #722/2019. The aims of sustained development of Ukraine for the period till 2030] https://www.president.gov.ua/documents/7222019-29825 [in Ukrainian]
23. Fromm, E. (2009). Imet, ili byt? [To have or to be?]. AST [in Russian]
24. Belk, R. W. (2001). Materialism, and You. Journal of Research for Consumers. 1:1. http://jrconsumers.com/academic_articles/issue_1/Belk_.pdf
25. Richins, M. L. (2004). The, Material Values Scale: Measurement Properties and Development of a Short Form. Journal of Consumer Research, 31(1), 209-219. doi:10.1086/383436
Опубліковано
2021-06-01